קניון דרורים, בני דרור

קניון דרורים | בני דרור
inner_section10

מה זה צילינדר

מה זה צילינדר בעין? סיבות, תסמינים ופתרונות

המושג צילינדר אמנם לקוח מעולם המנעולים, אך הוא רלוונטי מאוד גם לעיניים שלנו. השיח בנושא צילינדר מתעורר אם וכאשר צריך להרכיב משקפיים, עדשות או להיכנס לניתוח עיניים. כדי להבין את הנושא טוב יותר, ובמיוחד כאשר מדובר במונח הרלוונטי לכולנו, חשוב להבין מה זה צילינדר ומה הן ההשפעות שלו על הראייה שלנו.

למה מתכוונים כשאומרים "צילינדר בעין"?

צילינדר, או בשמו האחר אסטיגמציה, הוא ליקוי בעין שנוצר בשל התקמרות בלתי שווה של הקרנית, או של העדשה בתוך העינית. חשוב להבין שאור שחודר לעין, עובר מספר שלבים עד שהוא מגיע לרשתית ומעביר את התמונה למוח. האור פוגע ונשבר בשלב הראשון בקרנית, ממשיך לעדשה התוך עינית ומשם מתמקד בנקודה אחת ברשתית. בשורה התחתונה, פגיעת האור באופן מדויק בנקודה אחת ברשתית, מאפשרת ראייה מושלמת, אך כאשר הקרנית אינה אחידה, ובעלת קימורים, האור מתפזר למספר נקודות, וכתוצאה מכך, נוצר טשטוש ראייה.

מהן האינדיקציות לבעיית צילינדר בעין?

תחושת טשטוש ראייה היא משהו שאנשים רבים חווים. העיניים נשחקות, והנזקים שנוצרו מהחשיפה המרובה למחשבים, מכשירים סלולריים, ואף לאור השמש, יוצרים את הקימור הזה, שנקרא צילינדר בעין, המחייב טיפול. השפעות הצילינדר הגבוה (קימור גדול של הקרנית) הן רבות, ומעבר לראייה מטושטשת, עלולים להופיע גם כאבי ראש, עייפות כרונית, בעיות קשב וריכוז, ופגיעה באיכות החיים באופן כללי. לכן, חשוב לשקול את הטיפולים השונים לבעיה.

למה גורם צילינדר גבוה בעין?

נושא הצילינדר כאבי ראש וטשטוש ראייה, הוא מאוד לא נעים. החשיפה הממושכת למסכים גורמת לנזקים מצטברים לראייה המשפיעים על איכות החיים של אנשים רבים באופן דרסטי. ישנם מי שלאו דווקא מקשרים את בעיות הראייה לעייפות הכרונית שלהם. לכן חשוב מאוד לבצע בדיקות ראייה תקופתיות. באמצעות בדיקות עיניים ובדיקות ראייה, אפשר לבדוק ואף להציע דרכי טיפול של תיקון צילינדר בעין בדרכים כירורגיות או באמצעות הרכבת משקפיים או עדשות. לרוב, אנשים מבצעים בדיקות ראייה רק כאשר הם צריכים להוציא רישיון נהיגה חדש, אך ההמלצה היא לבצע את הבדיקות לפחות אחת לשנה.

מהו סוג הטיפול הנפוץ ביותר לצילינדר בעין?

סוג הטיפול הנפוץ ביותר כיום עבור בעלי צילינדר גבוה הוא ניתוח לייזר בעיניים צילינדר. הליך זה מתבצע בצורה יחסית פשוטה. במסגרתו המנתח משייף את הקרנית בעזרת לייזר ומשטח אותה עד כמה שניתן, כדי לאפשר לאור להיכנס לרשתית בצורה המדויקת ביותר. הפעולה הנ"ל נוטה להלחיץ מטופלים, לאור הרגישות הרבה של אזור העיניים. יחד עם זאת, הודות לטכנולוגיית הלייזר המתקדמת כיום והיכולת הגבוהה של מנתחי העיניים, סיכויי ההצלחה של הניתוח הם גבוהים מאוד.

מה הן האופציות לתיקון צילינדר בעיניים? 

מלבד האופציה הכירורגית, שהיא פופולרית מאוד כיום, ישנן אפשרויות טיפול מסורתיות יותר עבור צילינדר, כמו הרכבת משקפי ראייה ועדשות מגע. משקפי ראייה הם עדיין פתרון פופולרי בקרב בעלי צילינדר, היות והן "מתקנות" באופן מכני ומלאכותי את הקימור בקרנית באמצעות העדשה שלהן. אנשים שואלים מה זה צילינדר בראייה ומדוע נדרשת התערבות כירוגית לתיקונו כאשר ישנן משקפיים, אך לא תמיד מבינים שבפועל, התיקון של אותו עיוות בעזרת משקפיים הוא חיצוני בלבד. 

האם צילינדר יכול להשתנות עם הזמן? 

שאלה נוספת שעולה בהקשר זה לעתים קרובות, היא האם צילינדר יכול לרדת או להימחק לחלוטין, והתשובה היא, למרבה ההפתעה, כן. הצילינדר הוא דינמי ומושפע מאלמנטים חיצוניים בעיקר, כך שבמקרים מסוימים ואצל ילדים בפרט, ישנה אפשרות של שינוי לטובה בצילינדר, עד כדי ביטול הצורך של ילדים מסוימים בהרכבת משקפיים. עם זאת, על פי הסטטיסטיקה, מרבית האנשים סובלים דווקא מהחמרה במצב, והצילינדר שלהם הולך וגדל עם השנים. 

כיצד מטפלים בצילינדר בעזרת עדשות ראייה? 

חלופה נוספת לטיפול בצילינדר היא כמובן בעזרת עדשות מגע. עדשות ראייה הן לא כל כך פופולריות מפני שהן די קשות לתפעול. צריך להכניס אותן לעין ולהוציא אותן מהעין ידנית, מה שהרבה אנשים מתקשים לעשות. מעבר לכך, העדשות זקוקות להשרייה בתמיסות מיוחדות, מה שמייצר עלויות נוספות ולוגיסטיקה נלווית. בסופו של דבר, עדשות הן פתרון מצוין לאנשים שלא רוצים להרכיב משקפיים, אך גם לא מעוניינים בפתרון הכירורגי לבעיית הצילינדר שלהם. 

מהם החסרונות של עדשות ראייה?

אנשים רבים שואלים מה זה צילינדר בעדשות ואיך זה בא לידי ביטוי. ובכן, הצילינדר בעדשות עובד בצורה הופכית לצילינדר בעין. למעשה, העדשה מקבלת ניגודיות לקימור שיש בעין, ובכך למעשה מחדדת ומתקנת את האופן שבו האור נכנס לקרנית. כמובן, אחת לתקופה, כאשר הצילינדר בעין משתנה, יש להחליף גם את העדשות ולהתאימן למספר החדש, כך שהדבר מחייב התעסקות לא מבוטלת וכרוך בהוצאות שוטפות. 

כיצד האופציות המגוונות לטיפול בצילינדר עוזרות לאנשים? 

במדריך זה סקרנו מגוון אפשרויות הזמינות כיום לטיפול באסטיגמציה וצילינדר. עבור מי שלא מעוניינים בפתרונות פולשניים או כירורגיים, הפתרון המתאים ביותר לצילינדר הוא שימוש במשקפי ראיה. מנגד, מי שאינם חפצים בהרכבת משקפיים, אך פחות מעוניינים באופציה הכירורגית, הולכים על עדשות מגע. אולם הרוב המוחלט כיום, בוחר בניתוח פשוט וקל, שלרוב מצליח לשפר את איכות הראייה באופן ניכר, ללא צורך בשימוש בעזרים חיצוניים. 

מעוניינים בבדיקת ראייה והתאמת משקפיים עבור צילינדר גבוה? פנו לקמינסקי אופטיקה ונשמח לסייע!